Har du tänkt på hur ofta man ber någon att de ska göra en sak och så blir det inte som man har tänkt sig? Det blir inte gjort alls, eller för sent eller på något annat sätt än vad man hade tänkt. Hur många kan ärligt säga att det aldrig har hänt, räck upp handen.

Vi ber vår partner, ”kan du ta hand om tvätten” och i den frågan, som kanske inte alltid ens är en fråga utan ofta en uppmaning förklädd till fråga, ligger det så många fallgropar. ”Ta hand om” – vad innebär det? ”Tvätten”  – vad innebär det? När ska det göras, och hur?

Vi skickar ut ett luddigt budskap och förväntar oss att den andre ska förstå det vi i vårat huvud vet att vi vill uppnå med detta budskap. Vi utgår ifrån att den andre vet och förstår det vi vet och förstår. Inte nog med det, vi utgår ifrån att den andra även har samma inställning till hur och när. Handen på hjärtat hur ofta stämmer det överens?

Varför inte istället när du ändå vill ha något gjort och tar dig tid att kommunicera detta till någon annan passa på att kommunicera så att mottagaren förstå hela önskemålet?

Se det som vilket annat jobb som helst – det finns en beställare och en utförare. Beställaren (du) har ett önskemål som du vill att utföraren (din partner eller annan) ska göra åt dig. Beställaren behöver då först formulera sin förfrågan – Kan du ta hand om tvätten? – men även förtydliga villkoren för detta. När, hur osv. För om du väljer att inte göra det då får du ta att utföraren utför arbetet på sitt eget sätt. Under förutsättning att denne säger ”ja” till frågan såklart.

Så formulera din förfrågan, med tydliga villkor. Stäm sedan av så att mottagaren har förstått frågan och villkoren och låt utföraren bestämma sig för att godta förfrågan som den är, eller komma med invändningar – en så kallad ”omförhandling”.

När ni är överens utvecklas ömsesidiga löften och ett avtal har ingåtts. I och med detta finns det inga tveksamheter – beställaren vet vad denne har beställt och utföraren vad denne har tackat ja till.

I och med detta slipper ni sura miner kring att saker inte blir gjorda på ”rätt sätt”  – alltså på det sätt som beställaren vanligtvis har klart för sig i sitt huvud, men allt för sällan kommunicerar med motparten.

Självklart är detta en schematisk bild för hur rak och tydlig kommunikation fungerar som bäst – men det är även ett perfekt sätt att undvika onödiga konflikter. Tydlighet är A och O i all kommunikation.

Lycka till med tvätten!

/Kathja


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

3 × två =